Endoproteza stawu barkowego (ramiennego) – prawdy i mity. Kiedy rozważać?

Zmiany zwyrodnieniowe stawu barkowego (ramiennego).

Dr n. med. Paweł Skowronek brał udział jako wykładowca w IV Międzynarodowym Kongresie Polskiego Towarzystwa Chirurgii Stawów i Artroskopii, który odbył się w dniach 20-21.10.2017 w Warszawie. Dzieląc się doświadczeniami w zakresie możliwości rekonstrukcji rozległych ubytków kostnych w realloplastyce stawu kolanowego oraz endoprotezoplastyki stawu barkowego (ramiennego).

Zmiany zwyrodnieniowe stawu ramiennego dotyczą chrząstki stawowej jak również  otaczających ścięgien i mięśni. Ze względu na złożoność funkcjonalną stawu ramiennego leczenie uszkodzeń i patologii tego stawu nie jest łatwe i wymaga leczenia kompleksowego: chirurgicznego oraz rehabilitacyjnego.

• Możliwości zaopatrywania rozległych ubytków kostnych w realoplastyce stawu kolanowego.
  • Endoprotezoplastyka stawu ramiennego – prawdy i mity. Kiedy rozważać?
  • Trudności i powikłania w endoprotezoplastyce anatomicznej stawu ramiennego.

Czynniki ryzyka sprzyjające rozwojowi zmian zwyrodnieniowych to: wiek, genetyka, płeć, infekcje, wcześniejsze urazy, niektóre zawody lub sporty (np. rzutowe nad głową).

Częstość występowania choroby zwyrodnieniowej stawu ramiennego wzrasta wraz z wiekiem. Prawie 60 procent osób dotkniętych chorobą zwyrodnieniową ma więcej niż 65 lat.

Endoproteza stawu barkowego (ramiennego)

Jeśli leczenie rehabilitacyjne i farmakologiczne nie dają poprawy należy rozważyć leczenie operacyjne – wymiany stawu barkowego. Operacja wymiany stawu jest bezpieczną i skuteczną procedurą łagodzącą ból i pomagającą wznowić codzienne czynności.

Operacja wymiany barku jest złożoną i wymagającą procedurą. Powinien to wykonać zespół chirurgiczny z doświadczeniem w tej dziedzinie.

Endoproteza stawu barkowego (ramiennego) – kapoplastyka

Istnieją różne typy endoprotez:

• całkowita endoproteza stawu ramiennego,
  • połowicza
  • kapoplastyka/resurfacing
  • endoproteza odwrócona stawu ramiennego

Rehabilitacja

Staranny, dobrze zaplanowany program rehabilitacji ma kluczowe znaczenie dla powodzenia całego leczenia. Zwykle delikatną fizykoterapię rozpoczyna się wkrótce po operacji, następnie stopniowo rozszerza się kinezy i fizykoterapię. Większość pacjentów jest w stanie wykonać proste czynności, takie jak jedzenie, ubieranie się i pielęgnacja po 2 tygodniach po zabiegu. Dolegliwości bólowe występują często przez kilka tygodni po zabiegu.

Kilka typowych nakazów i zakazów po endoprotezie stawu ramiennego:

• Nie używaj ramienia do odpychania się w łóżku lub z krzesła,
  • Postępuj zgodnie z zaleconym ci programem ćwiczeń domowych. Konieczne może być wykonywanie ćwiczeń 2–3 razy dziennie przez miesiąc lub dłużej,
  • Nie przesadzaj! Jeśli ból barku był duży przed operacją, bezbolesny ruchu może sprawić, że zaczniesz myśleć, że możesz zrobić więcej niż jest to zalecane. Wczesne obciążenie barku może powodować do poważnych powikłań,
  • Nie podnoś niczego cięższego niż szklanka wody przez pierwsze 2–4 tygodnie po zabiegu.
  • Nie uprawiaj sportów kontaktowych ani nie wykonuj ciężkich ćwiczeń po wymianie stawu ramiennego,
  • Unikaj umieszczania ramienia w jakiejkolwiek skrajnej pozycji przez pierwsze 6 tygodni po zabiegu.